dijous, 20 d’agost del 2009
El govern proposa ara allargar la xarxa de rodalies de Barcelona fins a Girona
S'intensifica el debat entorn de la planificació del transport públic a Catalunya. El text esmenat del Pacte Nacional per a les Infraestructures, en teoria ja gairebé definitiu, que el govern ha traslladat els últims dies als agents polítics, socials i econòmics que l'hauran de signar, introdueix com una de les principals novetats la proposta que la xarxa de rodalies de Barcelona s'estengui cap al nord, fins a Girona, i cap al sud, fins a Tarragona, amb una ampliació de la freqüència de trens semidirectes que, a la pràctica, gairebé significaria la unificació dels serveis de rodalies i regionals, almenys entre aquestes ciutats. La mesura, tanmateix, es demorarà almenys fins al 2012, data límit fins a la qual el pacte ajorna ara el traspàs del servei intern de regionals a la Generalitat.
En el nou text es proposa aprofitar la base de les infraestructures actuals, d'acord amb les mesures de millora de la capacitat apuntades en el mateix pacte –com ara la quadruplicació de vies als accessos a Barcelona– per crear «una nova xarxa de trens metropolitans ràpids (semidirectes) per estendre la xarxa de rodalies més enllà de la segona corona», és a dir, més enllà de Maçanet i Sant Vicenç de Calders, «fins a Girona i Tarragona». Una mesura que, a la pràctica, acabaria confonent els serveis de rodalies i regionals, que en tots dos casos plantejarien un augment de trens semidirectes –gairebé sense parades– per exemple, entre Girona i Barcelona. La proposta, a més, pretén «fer més competitiu el temps de recorregut» del trajecte fins a ciutats intermèdies com ara Mataró, Granollers i Terrassa –cap al nord–, i Vilafranca del Penedès i Vilanova i la Geltrú, cap al sud, des de la capital catalana però en aquests últims casos també, de retruc, des de la capital del Camp.
Els regionals, el 2012
Això sí, si no ho enllesteix abans l'Estat a través de Renfe, els usuaris hauran d'esperar que es faci efectiu el traspàs de les competències dels regionals que transcorren íntegrament per territori català, ja previst en l'Estatut però que s'ha separat de la negociació per la cessió de les rodalies de Barcelona, que es farà efectiva a partir de l'1 de gener del 2010. El nou text es marca ara la data límit del 2012 perquè el govern català gestioni els trens de mitjana distància, i que d'aquesta manera pugui aplicar per ell mateix totes aquestes propostes i les incloses en el pla de transport de viatgers 2008-2012.
Sistema propi de Girona
Un altre dels projectes que s'inclouen en el pacte, i que també s'ha previst en altres documents de planificació del govern, és la creació d'un sistema propi de rodalies d'àmbit estrictament gironí que podria anar de Blanes a Figueres, amb especial incidència en l'àrea urbana de Girona. El tramvia és una de les solucions que també es plantegen en l'àmbit estrictament de la ciutat de Girona i els seus voltants, per millorar la mobilitat interna.
http://www.elpunt.cat/noticia/article/1-territori/12-infraestructures/72801-el-govern-proposa-ara-allargar-la-xarxa-de-rodalies-de-barcelona-fins-a-girona.html