divendres, 27 de novembre del 2009

Tots els municipis gironins per on passa l'AP-7 en reclamaran l'IBI a l'Estat


La sentència judicial favorable a Sils i Maçanet ha provocat que 23 ajuntaments més iniciïn el procés administratiu
Poder cobrar la totalitat de l'IBI per l'ocupació de terreny de l'autopista ha estat tradicionalment una de les grans demandes dels ajuntaments dels municipis gironins per on passa aquesta infraestructura, ja que Acesa gaudeix d'una bonificació d'un 95% en aquest impost. La recent sentència favorable a les demandes que havien interposat Sils i Maçanet ha generat un efecte dòmino, i la resta de municipis ja estan seguint el mateix camí. Alguns ja han presentat la sol·licitud al Ministeri de Foment per cobrar l'IBI dels últims quatre anys –el màxim que permet la llei–, i si l'Estat els hi denega engegaran el procés judicial. La gran majoria, però, ho faran els propers dies a través de la Diputació de Girona, que s'encarregarà dels tràmits de la majoria dels municipis.

Dels 27 termes municipals per on passa l'AP-7, només Sils i Maçanet ja tenen una resolució judicial, mentre que Riudellots i Vilobí estan en espera de rebre-la. La resta ja han començat a tramitar –o estan a punt de fer-ho– la reclamació davant el Ministeri de Foment per sol·licitar l'IBI dels terrenys que ocupa l'autopista dels últims 4 anys, que és el que permet la llei. Per això tots destaquen que presentaran la reclamació abans de finals d'any, perquè així la indemnització comenci a computar des del 2006. Segons han explicat des de Xaloc, l'organisme de la Diputació que centralitzarà les demandes de gairebé tots els ajuntaments, el procés comença amb aquest tràmit davant Foment, que té dos mesos per respondre. En cas que no ho faci, o que denegui les indemnitzacions, llavors serà el moment d'anar al contenciós administratiu.

En un principi, i amb la jurisprudència existent, les perspectives són optimistes, si bé el fet d'anar als jutjats pot retardar la solució encara uns anys. Les indemnitzacions dependran dels ajuntaments, però Sils i Maçanet cobraran 346.000 i 767.000 euros, respectivament.

ELS MUNICIPIS

Municipis que ja han rebut una sentència favorable del Tribunal Superior de Justícia de Madrid

Sils
Maçanet de la Selva

Municipis que ja han fet la demanda i estan pendents de conèixer la sentència

Vilobí d'Onyar
Riudellots de la Selva

Municipis que ja han presentat la reclamació al Ministeri de Foment, o que estan a punt de fer-ho aquest mateix 2009

Agullana
Aiguaviva
Bàscara
Biure d'Empordà
Borrassà
Cabanes
Capmany
Cervià de Ter
Darnius
Figueres
Garrigàs
La Jonquera
Llers
Pont de Molins
Pontós
Salt
Sant Gregori
Sant Julià de Ramis
Sarrià de Ter
Vilablareix
Viladasens
Vilademuls
Vilafant

Precedents favorables

Els municipis de Sils i Maçanet van ser els primers de la demarcació que van tenir una sentència favorable respecte a l'IBI de l'autopista. Tots els ajuntaments ho havien intentat, però havien desestimat continuar el procés per falta d'expectatives. De fet, inicialment els arguments es basaven en la llei d'hisendes locals del 1990, que especifica que els ajuntaments poden cobrar tot l'IBI que els pertoca de les autopistes, però el jutge va desestimar-ho en el seu moment perquè la norma no era retroactiva. Però el Consell Comarcal de la Selva va decidir seguir endavant, a través d'una nova via, defensant que la legislació estatal obliga a compensar els beneficis que el mateix Estat atorga en impostos locals. En aquest cas, el jutge els va donar la raó.

La Jonquera vol el del TAV

La Jonquera farà un pas més, i no es limitarà només a reclamar l'IBI de l'autopista. Segons ha explicat l'alcalde, Jordi Cabezas, l'Ajuntament ja ha encarregat també al cadastre que valori els terrenys per on passa el TAV, ja que considera que està en les mateixes condicions que l'autopista: «El tram internacional també és una obra feta amb concessió administrativa, en aquest cas a TP Ferro, i de peatge, de manera que també els aplicarem el rebut de l'IBI», ha explicat Cabezas. Si TP Ferro no paga el rebut, l'Ajuntament portarà el cas als jutjats. Cabezas ha ressaltat que consideren que en ser una via ferroviària de peatge es tracta de fet d'una activitat econòmica, i que, per tant, ha de pagar aquest impost com la resta d'activitats.


http://www.elpunt.cat/noticia/article/1-territori/12-infraestructures/108809.html