dimecres, 19 de novembre del 2008

CONCLUSIONS DEL 2ON PROCÉS PARTICIPATIU PER A LA GESTIÓ DE L'ESTANY DE SILS

La participació continuarà a través d’un fòrum virtual, bústies de suggeriments i activitats -->

Formar una comissió tècnica- científica per supervisar les intervencions a l’Estany de Sils i preparar un pla pedagògic per coordinar les activitats d’educació ambiental en aquest espai van ser les principals conclusions de la 2a jornada “La gestió i conservació de l’Estany de Sils amb la participació de tots” que es va celebrar aquest dissabte 15 de novembre al Centre Cívic de Sils.

L’objectiu de la trobada, on van assistir 43 persones, va ser continuar el procés obert l’any passat i obrir la porta a propostes en els camps de la recerca i l’educació ambiental a l’Estany de Sils.

Actualment hi ha quatre empreses que ofereixen habitualment guiatges per a alumnes a l’Estany de Sils, però també hi ha un bon nombre que en realitzen d’esporàdics. Amb la creació d’un pla pedagògic es milloraria la coordinació entre elles i es crearia un calendari conjunt. També es va proposar d’unificar les diverses senyalitzacions i realitzar accions concretes com, un cop dins de l’Estany, indicar on és el Centre d’Informació (edifici de l’estació de RENFE). Apropar-se a l’escola i a l’institut de Sils va ser una aportació de la taula de treball sobre educació ambiental, que també va proposar fer més sortides a l’espai per al gran públic i una festa de la Dalla per recuperar la memòria històrica i els antics oficis.

Relaciona’t amb la recerca, es va proposar crear una comissió tècnica/científica que coordini les intervencions o estudis de les diferents entitats que actuen a l’Estany; recopilar els treballs existents sobre l’estany, per exemple en una publicació; crear beques de recerca per a fomentar el coneixement dels valors naturals; i gesti ona r les fites que queden per preservar-les i donar-les a conèixer.
D’altra banda, també es van proposar mesures a llarg termini, la creació d’un òrgan gestor nascut de la comissió tècnica- científica; restaurar noves zones per diversificar i crear nous hàbitats i disposar d’estudis específics sobre la vegetació actual de l’Estany, un catàleg de flora, estudi sobre la connectivitat funcional de l’espai i l’estudi de grups rellevants com la tortuga d’estany, l’espinós, amfibis i rèptils, macroinvertebrats, nàiades i rapalòcers (papallones). Els participants també van proposar demanar mesures compensatòries en la realització de grans infraestructures, com per exemple, l’ampliació de l’autopista.

La jornada es va dividir en tres blocs. En el primer es va exposar l’estat de coneixement de l’Estany de Sils, quins estudis s’hi ha realitzat i quins fan falta per a poder planificar i gesti ona r-lo de forma adequada. En el segon es van presentar diverses iniciatives d’educació ambiental que s’estan duent a terme en aquest espai natural i els beneficis que representa per a la gestió. També es van fer un breu anàlisi de quines mancances i potencials hi troben els educadors.

L’últim bloc va ser a la tarda i era l’apartat de participació. Es van formar dues taules de treball amb els temes de recerca i educació ambiental i es van fer propostes per a avançar en cadascun d’aquests apartats.

Fruit d’una proposta de l’any passat s’ha posat en marxa el portal www.estanydesils.cat, una nova eina per a afavorir la comunicació i difusió d’activitats que es duen a terme en aquest espai natural.

El procés participatiu continuarà a través de la bústia de suggeriments, el fòrum virtual i activitats diverses.