dimarts, 27 de juliol de 2010

Blanco assegura que Catalunya surt ´enfortida´ de la retallada de les inversions


Consol Cantenys, Narcís Casassa, Jordi Gironès i Martí Nogué ahir a la seu del PSC a Girona

El ministre de Foment diu que la tisorada està per sota de la resta de l'Estat i que és inferior al que estableix l'Estatut
INFRAESTRUCTURESEl ministre de Foment, José Blanco, va defensar ahir que Catalunya no ha sortit perjudicada sinó "enfortida" de la retallada pressupostària en obra pública anunciada la setmana passada. Afirma que la tisorada està per sota de la resta de l'Estat i que és inferior del que estableix la disposició addicional tercera de l'Estatut. Respecte a la retallada va apuntar que era "necessària".


BARCELONA ACN/DDG Els alcaldes socialistes de les comarques de Girona afectats per les aturades de les obres de desdoblament de la N-II van signar un manifest conjunt per reclamar al Ministeri de Foment una solució immediata a tots els trams empantanegats dels tram de la Selva aixó com el de Medinyà-Orriols.
"Volem expressar la nostra preocupació perquè amb l'aturada de les obres, la situació de deixadesa ofereix un paisatge degradat i desolador, perjudicant encara més el nostre territori, i essent un perill per les persones que transiten diàriament per aquesta via", va llegir l'acalde de Sant Julià, Narcís Casassa. L'acompanyaven l'alcalde de Sils, Martí Nogué, el president del Consell Comarcal de la Selva, Jordi Gironès, i la presidenta del Consell de l'Alt Empordà, Consol Cantenys. De la mateixa manera el van signar l'acaldessa de Girona, Anna Pagans, la de Vidreres, Ruth Rosique, i l'alcalde de Maçanet, Alfons Soms.
Aquest comunicat conjunt mostra el seu "profund malestar i preocupació" davant d'un projecte que consideren que ha de ser "prioritari per l'Estat". Demanen que s'activin "tots els mecanismes per continuar, en la major brevetat possible, les obres" i la ?licitació amb "màxima urgència" del tram Tordera-Maçaent de la Selva. En aquest sentit, afegeixen que fan costat a la Generalitat perquè negociï amb el Govern de l'Estat el "desbloqueig" i, alhora, volen les mesures necessàries per garantir la seguretat de la via. De la mateixa manera temen que els quatre carrils de l'AP-7 que han d'enllaçar amb l'A-2 siguin "un cul de sac".


El ministre de Foment, José Blanco, considera que la retallada i la reprogramació d'obres públiques a Catalunya que es deriva del pla d'austeritat impulsat pel Govern espanyol afavoreix Catalunya amb relació a la resta de l'Estat. Segons Blanco, Catalunya surt "enfortida" perquè la seva situació està per sota de la retallada en inversions de la resta de l'Estat i perquè aquesta és inferior a l'establerta en la disposició addicional tercera de l'Estatut, que preveu, per a un període de set anys, que les inversions de l'Estat en infraestructures s'equiparin al 18% del total, que és percentatge del PIB català respecte del total.
En una entrevista a RAC1 el titular de Foment va afirmar ahir que la retallada d'inversions en infraestructures que suposarà a Catalunya la paralització de cinc projectes d'obres públiques i la reprogramació de 32 més, per un valor total de 1.200 milions, no suposa per Catalunya haver de sustentar el major pes de l'estalvi en inversions. Per Blanco això és "una falsedat". El ministre va recordar que Catalunya és la primera comunitat autònoma en inversió pública de l'Estat des del 2004 amb 12.800 milions executats en obra pública i és també la primera comunitat autònoma pel que fa a obra contractada i obra executada durant el 2009, actuacions que han suposat unes inversions de 2.000 i 2.900 milions, respectivament, va afirmar.
D'aquesta manera el ministre va concloure que "Catalunya no suporta el major pes de la retallada" i "està per sota la mitjana respecte a la resta de l'Estat pel que fa a la recessió de contractes". Sobre la disposició addicional tercera que estableix una major inversió de l'Estat per corregir el dèficit d'infraestructures a Catalunya, Blanco va assegurar que el territori català també en surt beneficat en tant que la retallada està per sota d'aquest 18% de participació inversora que estableix la norma.
Amb tot, Blanco entén que Catalunya "surt enfortida" de la retallada. Una retallada de la qual, afirma, el Govern espanyol n'ha exclòs les obres més importants i estratègiques com l'arribada del tren d'alta velocitat (TAV) fins a la frontera francesa, els projectes destacats de Rodalies com l'obra a l'estació de la Sagrera, i d'altres projectes de carreteres, algunes de les quals, va afirmar, es reprendran amb capital públic i privat.

"Era necessària"
En aquest sentit, Blanco va destacar la necessitat d'obrir un debat sobre quines han de ser les formes d'ingrés per impulsar i mantenir les infraestructures al conjunt de l'Estat, per tal de fomentar el cofinançament entre el sector públic i el privat. Blanco va concloure que no creu que la retallada en les obres públiques afecti el mercat laboral i va assegurar que la retallada de les inversions, "que era necessària", no té res a veure amb la sentència de l'Estatut i que no entén que es barregin les dues qüestions.

http://www.diaridegirona.cat/tema-dia/2010/07/27/tema-del-dia-blanco-assegura-catalunya-surt-enfortida-retallada-inversions/421725.html