divendres, 10 de juliol del 2009

L´empresa d´un implicat en el cas Gürtel paralitza les obres de la N-II a Girona



Els alcaldes de Sils i Caldes estan molestos perquè els treballs estan aturats i no s'acabaran abans de l'octubre de 2010

Primer ha estat a Benissa, a Alacant; després a Ponferrada, Lleó; a Algesires, Andalusia i ara el desdoblament de la N-II entre Sils i Caldes de Malavella. L'empresa Begar Construcciones y Contratas, propietat de l'imputat en el cas Gürtel, José Luis Ulibarri Comerzana, ha abandonat les obres d'aquest projecte, que ara estan completament paralitzades. La societat presidida per l'implicat en aquest cas de presumpta corrupció va presentar un concurs de creditors i un expedient de regulació d'ocupació que afectava 203 treballadors el 12 de juny passat.
Aquest era l'únic tram de desdoblament de la N-II que estava en obres a les comarques de Girona, ja que el traçat entre Sils i Maçanet ja fa mesos que està a mig fer i aturat. Els batlles de Sils i Caldes de Malavella van rebre ahir la notícia de la mà del subdelegat del Govern a Girona, Francesc Francisco-Busquets. Ambdós alcaldes es van mostrar molestos amb la situació ja que previsiblement les obres es retardaran gairebé mig any. Foment preveia inaugurar el desdoblament el maig de 2010 i ara no es podrà acabar fins almenys l'octubre d'aquell any.

L'alcalde de Sils, Martí Nogué (IdS), comptava que s'acomplís el calendari d'execució i evitar així que a l'estiu següent encara s'estigui fent la carretera. "Això s'està allargant massa però ens diuen que fan gestions per començar a buscar empreses", s'explica Nogué que no tenia constància que les obres anessin a aturar-se.

Més endarreriments
Per la seva part, l'alcalde de Caldes de Malavella, Joan Colomer (PIC), assegura que aquesta aturada afecta la població en gran mesura doncs s'estava treballant en la construcció de la rotonda d'accés a la població "i ara això s'endarrerirà". Colomer apunta també que l'equip de govern de la població "no havia detectat" que el projecte constructiu s'hagués aturat. Malgrat tot, reconeix que és normal que una empresa de construcció pugui arribar a presentar un concurs de creditors en una situació com l'actual.
Ara l'Estat ha de trobar una societat que substitueixi a Begar Construcciones y Contratas ja que juntament amb Benito Arno e Hijos formava part de la unió temporal d'empreses (UTE) que estava executant el traçat. La llei impedeix que l'altra empresa de la UTE continuï les obres en solitari i per això s'ha de buscar una nova societat. Francisco Busquets creu que es tardaran uns tres mesos a trobar un nou soci per a la UTE i continuar els treballs.
L'empresa d'Ulibarri ha treballat pels Ministeris de Foment, Medi Ambient, Defensa, Interior, Educació i Ciència, Treball i Assumptes Socials, Cultura i Sanitat, ha estat realitzant obres al metro de Madrid, s'ha implicat en la construcció de col·legis i hospitals i també ha participat en un gran nombre de promocions immobiliàries realitzades per tot Espanya.
El 16 d'octubre de 2006 el Ministeri de Foment li va adjudicar el contracte d'obres del projecte de connexió ferroviària del Tren d'Alta Velocitat en el tram Constantí-Perafort (Tarragona).

El cas al Congrés
El president de CiU a les comarques gironines, Eudald Casadesús ha assegurat que la federació nacionalista demanarà explicacions al Congrés dels Diputats per les conseqüències que es deriven d'aquesta aturada. Afirma també que si això té una vinculació amb altres temes, com el cas Gürtel, no els pertoca jutjar-ho doncs, en tot cas, "es tracta d'un problema paral·lel". Per a Casadesús la qüestió és que s'estan realitzant unes obres que han quedat aturades. Atribueix part de la culpa "a la incapacitat del govern", tant de l'Estat com del català.
El polític nacionalista denuncia la lentitud amb la qual es van realitzant les obres i insta el Govern a "posar-se les piles amb el desdoblament de la N-II i acabar-la". Aprofita també per comparar la velocitat amb què es desenvolupa l'autovia Ruta de la Plata, entre Gijón i Sevilla "a 60 quilòmetres l'any" i la N-II "a mig quilòmetre l'any". "Fa anys que parlem de la N-II i el més calent és a l'aigüera", matisa.

La reacció del PP
D'altra banda, el president del Partit Popular a Girona, Enric ?Millo, es queixa que el tram entre Sils i Caldes "era l'únic que no havia patit cap retard" fins al moment. Considera que l'administració és "ineficaç" perquè no ha reaccionat a temps en no tenir previst que pogués produir-se una situació com aquesta. "Entra dins la possibilitat que una empresa de la UTE entri en concurs, per tant sí és imputable a l'administració el retard per no tenir-ho previst", afegeix.
El dirigent conservador descarta que la implicació d'Ulibarri amb el cas Gürtel tingui a veure amb l'abandonament de les obres i el fet que a dia d'avui estiguin aturades
http://www.diaridegirona.cat/secciones/noticia.jsp?pRef=2009071000_3_343012__Comarques-Lempresa-implicat-Grtel-paralitza-obres-Girona
.