Per part de l’Associació Centre Civic Cultural i social de Vallcanera Park mitjançant escrit de data 12 de desembre de 2007 (RGE núm. 3669), s’interposà Recurs d’Alçada contra els acords presos en l’Assemblea General Ordinària de l’Entitat Urbanística Col·laboradora de Conservació (avui Junta de Conservació) Vallcanera Park celebrada en data 4 de novembre de 2007.
FONAMENTS DE DRET
FONAMENTS DE DRET
Primer.- El present recurs compleix amb els requisits legals exigits pels arts. 107, 110, 114 i 116 de la Llei 4/1999, de 13 de gener, de modificació de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, sobre Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.
Segon.- L’organ competent per l’adopció del present acord es la Junta de Govern Local.
Tercer.- En relació a les al.legacions dels recurrents cal significar el següent:
I.- Quan a l’exigencia del quorum especial establert a la lletre b de l’apart 5è de l’article 20 dels Estatuts de l’ECU hem de manifestar que el mateix unicament s’exigeix sobre “ innovaciones que supongan obras extraordinarias de mejoras, implantacion de nuevos servicios...”, circunstancies i requisits que no es donen, doncs les obres projectades unicament representen l’adequació de les instal.lacions existents a les necessitats de garantir l’abastament d’aigua en les degudes condicions tècniques i en compliment de les normatives sectorials vigents (Norma
Bàsica de l’Edificació, Decret 64/1995 de 7 de marc, pel qual s'estableixen mesures de prevenció d'incendis forestals, etc). Totes les obres que es realitzaen als efectes de donar compliment als requeriments de la salubtritat pública, implantacio d’hidrants vinculats a la seguretat pública, no son nous serveis sino meres obres de manteniment i conservació adequantse a la normativa vigent, sense perjudici del cost de les mateixes, que respon a l’extensió de laurbanització i a la no execució faseada de les mateixes.
En conseqüencia, no es aplicable a aquest supósit les regles definides a la lletre b) de l’apart 5è de l’article 20 dels Estatuts, essent els quourums i les votacions adequades a la lletre a) de l’apart 5è de l’article 20 dels Estatuts, doncs a l’assemblea van participar propietaris que representaven el 17,4371 777 % del coeficient total i a favor de l’adopció de l’acord d’executar les obres de renovació i reforma de les instal·lacions i de la xarxa de distribució de l'aigua i el
finançament de les mateixes, van votar propietaris que representaven el 19,5029009 % del coeficient total, votant a favor propietaris que representaven el 54,497930 % del coeficient total dels assistents a l'Assemblea.
Cal significar per altre banda, malgrat la importancia económica del pressupost de les obres, que l’ECU, a la qual no s’aplica la legislació de la contractació de les administracions públiques, segons el seu acord de l’assamblea de 6 de març de 2005 de cessió de la gestió del servei de forma temporal, amb una durada suficient per a, entre altres obligacions de la cessionária, redactar el Pla Director ara aprovat, va comportar i formalitzar la presentació d’ofertes de dues companyies de serveis, Abastaments d'Aígües del Tordera, SL, i Sorea, SA, donant-se compte del proces a l'assemblea de 1 de juliol de 2006, garantint-se una concurrencia d’ofertes. En
aquets proces de contractació del servei s'ha donat compliment a un acord assambleari previ, s'ha contrastat tècnicament i,econòmicament el Pla Director presentat i s’adopta un sistema de finançament on la concessionaria assumeix, entre altres condicions, l'aportació a fons perdut de l'import de 200.000€, el finançament total del cost relatiu a totes les parcel·les que no tenent contractat el subministrament d'aigua i de la resta de l'import pressupostat en cinc anys quan un 66,66 % i en vint-i-cinc anys el restant 33,34 %.
II.- D’acord amb l’escrit d’al.legacions formalitzat perl’ECU, quan a la manca d’informació previa del projecte i del pressupost, cal significar el següent :
A l'Assemblea es va presentar el projecte per part de l'enginyer redactor del Pla Director del Servei d'aigua potable de la Urbanització de Vallcanera va exposar amb detall el contingut del Pla, i va significar, que no es tracte d'un projecte d'obres, sinó que el seu objectiu és la recerca dels problemes que pateix l'abastament actual i plantejar solucions globals per obtenir una infrastructura hidràulica adequada, eficaç, suficient, que compleixi la normativa contra incendis
i possibiliti l'expansió urbanística. Aquest técnic va ser present a l’Assemblea també per respondre tots els aclariments í explicacions que li fossin presentats pels assistents, efectuant-se un torn de precs i preguntes exclusiu amb aquesta finalitat. Aquesta explicació va èsser acompanyada d'imatges projectades i aclaridores i complementaries de l'exposició oral.
D'altre banda, cal dir que el projecte forma part de tota la documentació relativa a l’Assemblea General que ha estat a disposició de tots els membres de l'ECU, per a ser consultada a la seu social, sense perjudici de constatar-se que a la vista del volum del projecte és inviable la seva remissió individualitzada als membres de l'Entitat. Per últim cal dir que el full informatiu nomes era un complement/resum escrit per poder seguir i facilitar la comprensió de les cexplicacions donades a l’Assemblea.
III.- La Sentencia del Tribunal Superior de Justicia de Catalunya núm 337/1999, de 7 d’abril, en relació a les determinacions de l’article 18 dels Estatuts diu al seu fonament de dret quart, parragrafs segon i tercer :
“El artículo 18 de los Estatutos de la Entidad Urbanística de Conservación y Mantenimiento de Vallcanera Park del municipio de Sils, establece que las cuotas de
participación de cada uno de los propietarios de parcelas, en la utilización, o en su caso, propiedad de los elementos comunes, en la adaptación de acuerdos comunitarios, y en los gastos de utilización, conservación y mantenimiento de todas las instalaciones, servicios y obras, se establecen en proporción matemática a la superficie de cada parcela en relación a la superficie total de parcelas, y que la modificación de la cuotade participación o porcentaje de contribución corresponde a la asamblea general, si bien en tanto no se reúna ésta y con carácter extraordinario y provisional podrá ser fijado por la junta directiva, cuando la alteración no afecte a más de un 10% de la cuota de participación total, pudiendo acordar la asamblea además de la cuota de participación en proporción a la superficie de la parcela una cuota social fija por propietario.
Debe observarse que la junta general de la asamblea general de parcelistas en su sesión de 24 de julio de 1994, según resulta del acta, aprobó como forma de cálculo de los recibos de obras de finalización del proyecto de urbanización el de la superficie en metros cuadrados de la parcela, sin establecer un criterio diferenciado para el sufragio de los costes de mantenimiento, por la que la junta directiva carece de poder autónomo para contrariar los estatutos de la entidad y los acuerdos de la asamblea, lo que deriva en la declaración de la no conformidad a derecho de los recibos expedidos impugnados en lo que se refiere a la distribución de los costes de mantenimiento de la urbanización que deberá determinarse en relación con la superficie de las parcelas, lo que promueve la estimación parcial del recurso contencioso-administrativo”.
Ara be, la Junta Directiva va estimar que l'aplicació de quotes seguint únicament el criteri de la proporcionalitat en la superfície de les parcel·les, portava a resultats clarament injustos, de forma particular per l’existència d'edificacions plurifamiliars, per aixó va proposar a l’assemblea l’aplicació d'una quota fixa per propietari, combinada i complementada amb una quota proporcional, a la superfície, el que s’ajusta, a l’aprovar-se per l’Assemblea, a l’esmentat precepte i l’interpetació del mateix per la referida Sentencia Judicial.
IV.- La implantació de l'obligatorietat de l’auditoria de cámptes externes, es una temàtica, sense entrar si es competencia merament de la Junta Directiva, que pacíficament s’integra dintre de les funcions ordinaries d’una ECU i en conseqüencia, no cal cap quorum extraordinari, doncs no s’integra en cap supósit dels previstos a la lletrtra b de l’apartat 5è de l’article 20. Igualment cal
dir que la finalitat de la mateixa, tal com exposa la direcció de l’ECU, es “ que de forma definitiva es garanteixi la claredat i correcció dels comptes i estats financers de l’Entitat”.
La Junta de Govern Local per unanimitat dels assistents adopta el següent
ACORD:
Primer.- Desestimar el recurs d’alçada interposat per l’Associació Centre Civic Cultural i social de Vallcanera Park (RGE núm. 3669) contra els acords presos en l’Assemblea General Ordinària de l’Entitat Urbanística Col·laboradora de Conservació (avui Junta de Conservació) Vallcanera Park celebrada en data 4 de novembre de 2007.
Segon.- Donar trasllat de l’acord al President de l’Entitat Urbanística Col·laboradora de Conservació del Sector Vallcanera Park, així com a en Associació Centre Cívic Cultural i Socialde Vallcanera (RGE, per a llur coneixement i efectes.
Segon.- L’organ competent per l’adopció del present acord es la Junta de Govern Local.
Tercer.- En relació a les al.legacions dels recurrents cal significar el següent:
I.- Quan a l’exigencia del quorum especial establert a la lletre b de l’apart 5è de l’article 20 dels Estatuts de l’ECU hem de manifestar que el mateix unicament s’exigeix sobre “ innovaciones que supongan obras extraordinarias de mejoras, implantacion de nuevos servicios...”, circunstancies i requisits que no es donen, doncs les obres projectades unicament representen l’adequació de les instal.lacions existents a les necessitats de garantir l’abastament d’aigua en les degudes condicions tècniques i en compliment de les normatives sectorials vigents (Norma
Bàsica de l’Edificació, Decret 64/1995 de 7 de marc, pel qual s'estableixen mesures de prevenció d'incendis forestals, etc). Totes les obres que es realitzaen als efectes de donar compliment als requeriments de la salubtritat pública, implantacio d’hidrants vinculats a la seguretat pública, no son nous serveis sino meres obres de manteniment i conservació adequantse a la normativa vigent, sense perjudici del cost de les mateixes, que respon a l’extensió de laurbanització i a la no execució faseada de les mateixes.
En conseqüencia, no es aplicable a aquest supósit les regles definides a la lletre b) de l’apart 5è de l’article 20 dels Estatuts, essent els quourums i les votacions adequades a la lletre a) de l’apart 5è de l’article 20 dels Estatuts, doncs a l’assemblea van participar propietaris que representaven el 17,4371 777 % del coeficient total i a favor de l’adopció de l’acord d’executar les obres de renovació i reforma de les instal·lacions i de la xarxa de distribució de l'aigua i el
finançament de les mateixes, van votar propietaris que representaven el 19,5029009 % del coeficient total, votant a favor propietaris que representaven el 54,497930 % del coeficient total dels assistents a l'Assemblea.
Cal significar per altre banda, malgrat la importancia económica del pressupost de les obres, que l’ECU, a la qual no s’aplica la legislació de la contractació de les administracions públiques, segons el seu acord de l’assamblea de 6 de març de 2005 de cessió de la gestió del servei de forma temporal, amb una durada suficient per a, entre altres obligacions de la cessionária, redactar el Pla Director ara aprovat, va comportar i formalitzar la presentació d’ofertes de dues companyies de serveis, Abastaments d'Aígües del Tordera, SL, i Sorea, SA, donant-se compte del proces a l'assemblea de 1 de juliol de 2006, garantint-se una concurrencia d’ofertes. En
aquets proces de contractació del servei s'ha donat compliment a un acord assambleari previ, s'ha contrastat tècnicament i,econòmicament el Pla Director presentat i s’adopta un sistema de finançament on la concessionaria assumeix, entre altres condicions, l'aportació a fons perdut de l'import de 200.000€, el finançament total del cost relatiu a totes les parcel·les que no tenent contractat el subministrament d'aigua i de la resta de l'import pressupostat en cinc anys quan un 66,66 % i en vint-i-cinc anys el restant 33,34 %.
II.- D’acord amb l’escrit d’al.legacions formalitzat perl’ECU, quan a la manca d’informació previa del projecte i del pressupost, cal significar el següent :
A l'Assemblea es va presentar el projecte per part de l'enginyer redactor del Pla Director del Servei d'aigua potable de la Urbanització de Vallcanera va exposar amb detall el contingut del Pla, i va significar, que no es tracte d'un projecte d'obres, sinó que el seu objectiu és la recerca dels problemes que pateix l'abastament actual i plantejar solucions globals per obtenir una infrastructura hidràulica adequada, eficaç, suficient, que compleixi la normativa contra incendis
i possibiliti l'expansió urbanística. Aquest técnic va ser present a l’Assemblea també per respondre tots els aclariments í explicacions que li fossin presentats pels assistents, efectuant-se un torn de precs i preguntes exclusiu amb aquesta finalitat. Aquesta explicació va èsser acompanyada d'imatges projectades i aclaridores i complementaries de l'exposició oral.
D'altre banda, cal dir que el projecte forma part de tota la documentació relativa a l’Assemblea General que ha estat a disposició de tots els membres de l'ECU, per a ser consultada a la seu social, sense perjudici de constatar-se que a la vista del volum del projecte és inviable la seva remissió individualitzada als membres de l'Entitat. Per últim cal dir que el full informatiu nomes era un complement/resum escrit per poder seguir i facilitar la comprensió de les cexplicacions donades a l’Assemblea.
III.- La Sentencia del Tribunal Superior de Justicia de Catalunya núm 337/1999, de 7 d’abril, en relació a les determinacions de l’article 18 dels Estatuts diu al seu fonament de dret quart, parragrafs segon i tercer :
“El artículo 18 de los Estatutos de la Entidad Urbanística de Conservación y Mantenimiento de Vallcanera Park del municipio de Sils, establece que las cuotas de
participación de cada uno de los propietarios de parcelas, en la utilización, o en su caso, propiedad de los elementos comunes, en la adaptación de acuerdos comunitarios, y en los gastos de utilización, conservación y mantenimiento de todas las instalaciones, servicios y obras, se establecen en proporción matemática a la superficie de cada parcela en relación a la superficie total de parcelas, y que la modificación de la cuotade participación o porcentaje de contribución corresponde a la asamblea general, si bien en tanto no se reúna ésta y con carácter extraordinario y provisional podrá ser fijado por la junta directiva, cuando la alteración no afecte a más de un 10% de la cuota de participación total, pudiendo acordar la asamblea además de la cuota de participación en proporción a la superficie de la parcela una cuota social fija por propietario.
Debe observarse que la junta general de la asamblea general de parcelistas en su sesión de 24 de julio de 1994, según resulta del acta, aprobó como forma de cálculo de los recibos de obras de finalización del proyecto de urbanización el de la superficie en metros cuadrados de la parcela, sin establecer un criterio diferenciado para el sufragio de los costes de mantenimiento, por la que la junta directiva carece de poder autónomo para contrariar los estatutos de la entidad y los acuerdos de la asamblea, lo que deriva en la declaración de la no conformidad a derecho de los recibos expedidos impugnados en lo que se refiere a la distribución de los costes de mantenimiento de la urbanización que deberá determinarse en relación con la superficie de las parcelas, lo que promueve la estimación parcial del recurso contencioso-administrativo”.
Ara be, la Junta Directiva va estimar que l'aplicació de quotes seguint únicament el criteri de la proporcionalitat en la superfície de les parcel·les, portava a resultats clarament injustos, de forma particular per l’existència d'edificacions plurifamiliars, per aixó va proposar a l’assemblea l’aplicació d'una quota fixa per propietari, combinada i complementada amb una quota proporcional, a la superfície, el que s’ajusta, a l’aprovar-se per l’Assemblea, a l’esmentat precepte i l’interpetació del mateix per la referida Sentencia Judicial.
IV.- La implantació de l'obligatorietat de l’auditoria de cámptes externes, es una temàtica, sense entrar si es competencia merament de la Junta Directiva, que pacíficament s’integra dintre de les funcions ordinaries d’una ECU i en conseqüencia, no cal cap quorum extraordinari, doncs no s’integra en cap supósit dels previstos a la lletrtra b de l’apartat 5è de l’article 20. Igualment cal
dir que la finalitat de la mateixa, tal com exposa la direcció de l’ECU, es “ que de forma definitiva es garanteixi la claredat i correcció dels comptes i estats financers de l’Entitat”.
La Junta de Govern Local per unanimitat dels assistents adopta el següent
ACORD:
Primer.- Desestimar el recurs d’alçada interposat per l’Associació Centre Civic Cultural i social de Vallcanera Park (RGE núm. 3669) contra els acords presos en l’Assemblea General Ordinària de l’Entitat Urbanística Col·laboradora de Conservació (avui Junta de Conservació) Vallcanera Park celebrada en data 4 de novembre de 2007.
Segon.- Donar trasllat de l’acord al President de l’Entitat Urbanística Col·laboradora de Conservació del Sector Vallcanera Park, així com a en Associació Centre Cívic Cultural i Socialde Vallcanera (RGE, per a llur coneixement i efectes.