La conversió de la carretera N-II en l'autovia A-2 preveu la construcció d'un pas subterrani que permetrà reobrir un camí rural que va de Sils a Vidreres i que feia una dècada que estava tallat
L'Ajuntament de Sils ha aconseguit que el Ministeri de Foment reobri un camí rural que uneix el municipi amb Vidreres que fa deu anys que té barrat el pas per una tanca que va col·locar el ministeri. Aquest vial connecta el camí dels Estanys de Sils, passant per la zona de Can Butinyà de Vidreres -on ara hi ha una casa de mobles que rep el mateix nom- i arriba fins al Mas Flassià, i es troba completament tallat des que es van fer les últimes obres en aquell tram de carretera N-II.
La carretera nacional, però, creua aquest camí des del seu primer traçat, projectat l'any 1850. En aquells temps, però, silencs i vidrerencs encara s'atrevien a creuar a peu sense massa problemes la via. L'alcalde de Sils, Martí Nogué (IdS), va explicar que "amb l'increment de la circulació de vehicles que ara passen per la N-II, Foment va dedicir col·locar una barrera pel perill que comportava que persones creuessin a peu, en bicicleta o en carro, la nacional".
Això va ser fa deu anys, i ara, des del consistori silenc han aconseguit que els reobrin aquest camí rural que té uns tres quilòmetres de llargada. El projecte, segons Nogué, "contempla la construcció d'un pont subterrani que passarà per sota la nova A-2". Això, deia, permetrà als veïns de Sils i Vidreres "tornar-se a comunicar amb un camí dels de tota la vida". Aquest vial, va assegurar l'alcalde, "només serà d'ús exclusiu per a gent que vagi a peu, en bibicleta o per a què els pagesos que tenen camps a la vora puguin travessar d'un costat a l'altre".
L'A-2 segueix aturada
Les obres de desdoblament de l'actual N-II, que donaran lloc a l'Autovia 2 (A-2), fa gairebé un mes que estan aturades, concretament el tram que ha d'unir Vidreres amb Maçanet de la Selva i que passa també pel terme municipal de Sils, sembla ser perquè les obres s'han encarit. Aquest tram afecta, precisament, el camí rural que uneix Sils amb Vidreres i que es reobrirà un cop estiguin enllestides les obres de desdoblament. Aquesta obra comptava amb un pressupost de 23,3 milions d'euros, tot i que ara es preveu que els costos podrien incrementar-se fins a un 20%.
Nogué va lamentar la "poca formalitat" des de Foment, que ni tan sols ha comunicat a l'ens municipal que les obres s'aturaven, ni per què es feia. A més, segons l'alcalde, "en cap moment se'ns ha informat quan es pensen reiniciar els treballs", un fet, assegurava, que "em sembla vergonyós, perquè després ens demanen a nosaltres que per qualsevol problema ens posem en contacte amb ells".
L'altre tram que afecta Sils, el que uneix Caldes de Malavella amb el municipi i que té una llargada de 6,6 quilòmetres -i que acumula dos anys de retard-, segueix en marxa, i si no hi ha canvis o problemes d'última hora, els vehicles podran circular per carrils desdoblats aproximadament d'aquí un any, a finals del 2009. En aquests moments, ja no es pot circular per la calçada principal, que és on s'està treballant, i tots els cotxes i camions ara passen pels laterals, oberts a la circulació el passat 14 d'octubre.
Desdoblar la futura autovia costarà gairebé 27 milions d'euros entre Sils i Caldes. Un cop finalitzat aquest tram (el de Caldes de Malavella i Sils) ja es podrà circular per l'A-2 desdoblada des de Fornells de la Selva fins a Sils. Cal recordar que el desdoblament entre Fornells i Caldes va començar les obres el març del 2004 i no es va inaugurar fins el 2007.
Diari de Girona