L'execució de l'obra entre Barcelona i Figueres és d'un 55% tot i que hi ha sis trams que es troben totalment acabats
La línia d'alta velocitat entre Barcelona i Figueres encara està a mig construir: l'estat d'execució es troba al voltant del 55%. Però també hi la versió optimista, quan falten dos anys i mig per a l'estrena, Adif ja té acabats sis trams, que tenen les vies instal·lades i que es podran fer servir l'any vinent.
Els trams més retardats es troben en zones conflictives de Girona i Figueres. L'ús de tuneladores ha provocat que encara es trobin al voltant del 10% d'execució. Entre la Sagrera i el Nus de la Trinitat, només s'han aixecat les vies antigues i s'han executat uns 500 metres de pantalles. Suposa només un 7,57%.
El segon tram amb més retard és el que travessa entre Sarrià i Sant Julià de Ramis. En l'actualitat només té un 10% executat. Segons les dades d'Adif s'han completat la boca nord de Sarrià i s'han executat 334 metres dels 3.147 metres del túnel. Al túnel de Montagut s'acaba de començar a foradar.
El tercer tram més lent en la seva execució és el dels túnels de Girona: encara es troben al voltant de l'11%, encara que ja fa un any de l'inici de les d'obres. Aquest sector s'accelerarà a partir de l'octubre, quan arribi la màquina perforadora. En l'actualitat dóna per acabat el pou d'atac on s'ha d'instal·lar la tuneladora. No obstant això, a l'entrada de Girona, entre el carrer Joan Torró i la rotonda de Mas Gri, ja s'ha acabat l'estructura del túnel i s'està excavant. A finals de l'estiu serà el primer tram acabat a Girona.
Entre Pontós i Borrassà, a l'Alt Empordà, és un altre sector de les obres que encara es troben en la fase inicial. S'estan fent les cimentacions i els pilars dels viaductes.
Per contra, 42 dels 47 quilòmetres d'estructura que s'han construit entre la Roca i Riudellots de la Selva estan completament acabats. Els cinc quilòmetres restants -entre Maçanet i Sils- estan pendents d'acabar dos passos inferiors. En tot aquest sector, les vies es troben instal·lades i ara mateix han començat a electrificar-lo.
El carril provisional
L'Administrador d'Infraestructures va recordar que s'habilitarà un tercer carril entre Can Tunis i Mollet del Vallès i també en el sector entre Girona i Figueres. Aquesta línia provisional serà utilitzada almenys durant dos anys, segons Adif, ja que manté el 2012 com la data d'inauguració de la línia d'alta velocitat definitiva. L'objectiu d'habilitar aquesta línia és facilitar l'obertura del túnels del Pertús i reduir les indemnitzacions que s'hauiren de pagar a TPFerro per tenir inutilitzat l'enllaç amb Perpinyà. Les obres entre Barcelona i Figueres suposen una inversió de 4.200 milions d'euros per cobrir 131 quilòmetres.