Barcelona, 30 d’abril de 2008. – L’alcalde de Sallent, Jordi Moltó, ha comparegut davant la Comissió de Política Territorial del Parlament de Catalunya en representació de l’Associació Catalana de Municipis i Comarques (ACM), per valorar el Projecte de Llei de la modificació de la Llei 7/1993, de 30 de setembre, de Carreteres. En aquest sentit, Moltó ha assegurat que “primer cal abordar el debat sobre el territori per després poder delimitar els traspassos de gestió que siguin necessaris”.
L’ACM considera que la modificació de la llei de Carreteres ha de partir dels preceptes estatutaris que determinen que la competència sobre infraestructures ha d’incloure la planificació, la construcció i el finançament: “per al món local el més important és que quedin clars els termes de finançament perquè no sigui interpretat que aquest solament va referit a la construcció de l’obra pública, sense atendre la futura conservació i el manteniment”.
En aquest context, l’exposició que motiva el projecte de llei afirma que “calia aclarir per raons d’eficiència i d’estalvi de recursos, qui ostentava la titularitat de les diferents tipologies de carretera que es localitzen a Catalunya”. L’associació creu que un país ben planificat és aquell que té en compte el paradigma territori-urbanisme-infraestructures. “¿Si el nou model territorial encara no s’ha plantejat, ni tan sols debatut amb profunditat, per què cal precipitar-se i abordar l’aspecte concret de les carreteres?”, qüestiona Moltó.
D’acord amb això, l’associació va donar suport al text de l’avantprojecte a la Comissió de Govern Local perquè el Govern va palesar la voluntat de modificar els apartats que es referien a les Diputacions per fer referència als ens supramunicipals que les puguin substituir.
Assegurar el finançament
De la mateixa manera, l’alcalde de Sallent ha recordat que un govern local pot exercir una determinada competència si rep el finançament adequat. Segons Moltó, la creació d’una nova llei de finances locals que recull l’Estatut de Catalunya ha de garantir que qualsevol traspàs vingui acompanyat de recursos econòmics: “amb els recursos clars, als ens locals no ens farà cap por assumir noves responsabilitats”.
Modificació de la llei de carreteres
La Generalitat de Catalunya va acordar modificar la Llei 7/1993 de carreteres per tal de normalitzar la titularitat de la xarxa viària local. Aquest canvi contempla que les Diputacions o els ens supramunicipals que les puguin substituir assumeixin exclusivament les funcions i competències de la xarxa de carreteres local que la Llei reservava a la Generalitat, mentre que aquesta tindrà la titularitat de la xarxa bàsica i comarcal.
Aquesta modificació serveix per regularitzar la situació del traspàs de titularitats de les carreteres. Fins ara, la situació no estava clarament regulada perquè en alguns casos, la Generalitat havia continuat gestionant carreteres de la xarxa local, mentre que les Diputacions havien mantingut la titularitat d’algunes vies comarcals.