Amb aquest senzill simulador podràs veure quines són les diferents opcions que es plantegen el Govern i el Parlament a l’hora d’elaborar, debatre i aprovar els Pressupostos de la Generalitat de Catalunya. Els pressupostos del sector públic de la Generalitat estan formats pel pressupost de l’Administració de la Generalitat (departaments i òrgans superiors com, per exemple, el Parlament) i pels pressupostos de diverses entitats públiques que en depenen (empreses, consorcis, fundacions...). En termes consolidats, els pressupostos del sector públic de la Generalitat per al 2008 sumen 34.750 milions d’euros i inclouen els pressupostos de 139 entitats públiques. (Àmbits de consolidació) El pressupost detalla de forma sistemàtica i conjunta els ingressos i despeses previstos per a un exercici econòmic. Els pressupostos són la concreció efectiva de les polítiques d’un govern, ja que a través de l’assignació de recursos a les diverses àrees de despesa, l’executiu estableix clarament les seves prioritats. Els ingressos del sector públic de la Generalitat provenen majoritàriament de la recaptació d’impostos, de les transferències d’altres administracions (Estat i Unió Europea) i de la venda de béns i la prestació de serveis. Quan el sector públic no disposa d’ingressos suficients per fer front a les despeses pot recórrer a l’endeutament, tot i que aquesta possibilitat també està limitada per la normativa europea i espanyola i per la càrrega que representa sobre els pressupostos futurs (cal tornar el deute i pagar-ne els interessos). El conjunt d’ingressos provinents de l’endeutament s’anomena endeutament brut i si es resten les despeses destinades a amortitzar el deute, s’obté l’endeutament net. (Dèficit i endeutament) Àmbits de consolidació: Es diu que un pressupost està consolidat quan se sumen els pressupostos de totes les entitats que l’integren i, per tal d’evitar duplicitats, es resten les transferències internes entre elles. Les xifres dels pressupostos es poden presentar d’acord amb diferents àmbits de consolidació, en funció de les entitats que s’agrupin en cada cas. Per exemple el pressupost consolidat del sector públic de la Generalitat facilita una visió completa de l’activitat de tot el sector púbic, ja que agrupa a més de l’Administració de la Generalitat, les 138 entitats públiques restants. Un altre àmbit de consolidació, més restringit, és el de l’Administració pública de la Generalitat que inclou, a més del pressupost de l’Administració de la Generalitat, els pressupostos de les entitats classificades com a Administració pública d’acord amb les normes del Sistema Europeu de Comptes (SEC) (105 entitats públiques).
Dèficit i endeutament: Les administracions públiques estan sotmeses a la normativa vigent d’estabilitat pressupostària que, entre altres requeriments, fixa un objectiu de superàvit o dèficit no financer per al sector Administració pública de la Generalitat i calculat en termes de comptabilitat nacional d’acord amb el Sistema Europeu de Comptes (SEC). Aquest indicador, però, no contempla ni els ingressos ni les despeses vinculats al deute i a les aportacions de capital a les empreses; és a dir, és la diferència entre els ingressos no financers i les despeses no financeres (resultat no financer).. No obstant això, el simulador no utilitza aquest concepte de dèficit. Quan mesura la diferència entre els ingressos i les despeses, es refereix a l’endeutament brut, és a dir a la necessitat que tindrà la Generalitat d’endeutar-se.