Més suport de l’administració als docents, aconseguir més reconeixement de la societat vers els docents, i l’avaluació de la totalitat del sistema educatiu són els tres grans puntals del model
La Llei d’Educació de Catalunya prioritza la proximitat als ciutadans a través de la Zona Educativa que serà el Govern de l’educació en el territori
Adjuntem el text íntegre de l'avantprojecte de llei i un enllaç a la roda de premsa, també íntegra
El conseller d’Educació, Ernest Maragall, ha presentat aquest matí l’avantprojecte de la Llei d’Educació de Catalunya. La nova legislació fixarà per primera vegada el model educatiu propi de Catalunya, un model que té com a eixos centrals l’equitat i l’excel·lència i com a objectiu primordial l’increment de l’èxit escolar.
Per a la consecució d’aquesta fita, el text estableix tres criteris bàsics que persegueixen un canvi de cultura en el sistema educatiu català. El major suport de l’administració educativa als professionals que treballen als centres i als serveis educatius, el major reconeixement de la societat vers els docents, i l’establiment de l’avaluació del sistema són els tres grans puntals d’aquesta nova cultura.
La Llei també estableix una més gran proximitat de l’administració educativa als ciutadans destinataris de les accions del Departament d’Educació, que es plasma en la creació de les “zones educatives”.
“Volem deixar fer aquell que sap fer i que a més té el coneixement del seu entorn més proper. Amb una administració que ha de fer el què li pertoca. Donar suport a tot el sistema.
El conseller d’Educació, Ernest Maragall, ha volgut destacar un decàleg de l’avantprojecte amb els canvis més destacats de cultura que es proposen.
Servei Públic Educatiu
L’avantprojecte estableix que “la Generalitat organitza i sosté el servei públic d’Educació a través del qual es garanteix a totes les persones l’accés a una educació de qualitat i en condicions d’igualtat en els ensenyaments obligatoris i en els declarats gratuïts en aquesta llei. El servei públic d’Educació l’integren els centres educatius públics i els privats que accedeixen al concert educatiu”.
Així el conseller ha destacat que la Llei vol que els centres públics tinguin la màxima qualitat, caràcter propi i el suport a cada projecte. Pel que fa als centres privats concertats el conseller els ha garantit seguretat, suficiència i també coresponsabilitat amb el sistema, que s’expressarà a través dels contractes programa. La Llei fixarà un percentatges d’escolarització de NEE’s determinats per la sociologia de cada zona educativa.
Tot el sistema serà avaluat, des de la llibertat i responsabilitat per a tots.
Pel que fa a l’ordenació, el conseller d’Ernest Maragall, Catalunya tindrà el seu propi currículum, en el marc de la normativa, un currículum general que haurà d’expressar fonamentalment objectius i competències bàsiques a assolir. Els centres podran tenir el seu propi currículum en el marc del projecte educatiu.
Les etapes obligatòries començaran als 3 anys i finalitzaran als 16. En el cas de l’etapa 3-6, es tracta de garantir el dret a l’educació dels que més ho necessiten. En el cas 6-16, la prioritat és donar una globalitat a tot el període per facilitar el trànsit entre etapes millorant aquesta connexió entre primària i secundària.
El conseller ha posat l’accent també en els estudis postobligatoris, especialment pel que fa a l’increment dels alumnes que decideixen continuar estudiant. Es facilitaran beques per mèrit, treball i també beques-salari.
La Llei d’Educació de Catalunya expressa tota la confiança en els ajuntaments per a la programació de l’ensenyament 0-3, Artístics i Adults des de l’adequat finançament del Govern de la Generalitat. Així mateix, presta una especial atenció a l’educació especial amb un criteri d’inclusió per a tot el sistema.
Relatiu als centres el conseller ha anunciat que l’avantprojecte preveu el canvi de denominació pels CEIP’s que oficialment passarà a denominar-se Escola i dels IES que oficialment es denominaran instituts. La Llei preveu la creació dels centres 3-18, els Institut Escola, per consolidar el trànsit entre etapes amb direcció conjunta i coordinació pedagògica.
Cada centre haurà de tenir el seu propi Projecte Educatiu, aprovat pel Consell Escolar, amb equips direcció amb capacitats reals de decidir sobre tot els aspectes del seu centre. Els centres tindran doncs, autonomia pedagògica, organitzativa i de gestió de recursos humans i econòmics.
Així mateix, l’administració educativa podrà consorciar amb els ajuntaments la creació de centres, i també els municipis podran fer centres propis. Per poder atendre degudament objectius específics i com a conseqüència de les converses, el concepte de gestió indirecta recollit al Document de Bases, queda plasmat en Centres propis amb mecanismes de provisió extraordinària que consisteixen a l’elecció de tot l’equip docent i tot l’equip directiu amb els procediments de lliure designació.
Pel que fa a la professió docent, l’avantprojecte ha de consolidar un nou concepte de formació inicial en el qual, ja s’hi està treballant d’acord amb les Universitats i amb el Departament d’Innovació, Universitats i Empresa. La Llei preveu un nou procediment d’accés a la professió que no es completarà fins haver superat un primer curs de pràctica avaluada.
En relació a la Funció Pública Docent, l’articulat presentat avui preveu la creació de Cossos Propis amb un model d’oposicions i un nou model de provisió de llocs de treball. A més, una carrera professional consistent a estimular la recerca de bones pràctiques, l’adquisició de nous perfils, l’exercici de càrrecs directius i una formació permanent avaluada.
El consell escolar sortirà reforçat amb funcions d’aprovació i seguiment del projecte educatiu. Les famílies hauran de signar una carta de compromís, un quasi contracte que implica realment aquestes en l’educació dels seus fills. Es consolidaran les tutories individualitzades i l’orientació dels alumnes cap al seu futur. Així, per exemple, s’implantaran pràctiques en els centres d’ESO amb programes específics per aconseguir la inserció en el món professional sense oblidar l’objectiu d’aconseguir la màxima taxa de graduació.
L’avantprojecte de Llei de l’Educació de Catalunya contempla beques per a la igualtat, beques per al mèrit i l’esforç i també beques-Salari. I reconeix també l’educació en el Lleure com a educació no formal.
Un dels aspectes de l’avantprojecte sobre el qual el conseller d’Educació, Ernest Maragall, és el relacionat amb el territori. La Llei consagra la Zona educativa com a instrument per fer més propers els dos pols. El centre i l’administració. Haurà de concretar la planificació, programar l’oferta, dirigir el procés d’escolarització, gestiona recursos humans amb el professorat adscrit a zona. Els ajuntaments també seran administració educativa.
La Llei d’Educació de Catalunya crear l’agència de prospectiva i avaluació externa que serà l’agència encarregada de fer una avaluació de la globalitat del sistema i que també podrà dissenyar el currículum a petició de l’administració.
Pel que fa al finançament, la LEC assegura els recursos necessaris i també que “El govern incrementa progressivament els recursos econòmics destinats al sistema educatiu per tal d’assolir els objectius d’aquesta llei i situar progressivament la despesa educativa, com a mínim, en la mitjana dels països de la Unió Europea.”
El text de l’avantprojecte de Llei d’Educació de Catalunya serà entregat avui mateix als representats del consell escolar de Catalunya perquè en facin el dictamen preceptiu. Serà la primera vegada que el ple d’aquest consell faci un dictamen sobre una llei d’educació de Catalunya. Demà mateix se sotmetrà al procés d’informació pública per recollir les al·legacions.
Per a veure el vídeo de la roda de premsa íntegra podeu consultar l’enllaç http://video.xtec.cat:8080/ramgen/premsa/rodapremsa280408.rm o bé al web del Departament d’Educació.