dimecres, 6 de febrer del 2008

La Generalitat deixarà de pagar el proper 22 d´abril

Fa pocs dies, el Butlletí Oficial de l'Estat aprovava oficialment les xifres dels padrons municipals d'habitants dels municipis de tot l'Estat. Aquestes xifres, que han aparegut analitzades en diferents mitjans de comunicació i comparades amb els anys anteriors, serveixen per reflectir l'evolució de la població del nostre territori. En el cas concret de la comarca de la Selva, les xifres són molt eloqüents i evidencien una evolució espectacular d'aquesta comarca amb relació a la resta del país. El creixement demogràfic de Catalunya en els darrers 10 anys ha estat del 17%, el de les comarques gironines del 30% i el de la comarca de la Selva, de més del 44%. Si a més agafem les dades d'alguns municipis concrets com ara Sils, Vidreres, Maçanet o Caldes de Malavella, aquests percentatges de creixement dels darrers deu anys han estat brutals: d'entre el 50 i el 80%. El cas més extrem de la comarca és el de Lloret de Mar, que en deu anys pràcticament ha duplicat la seva població i en aquests moments ja supera els 35.000 habitants. Sens dubte, aquestes xifres són arguments que des del Consell Comarcal de la Selva hem esgrimit davant la Conselleria d'Educació quan hem anat a negociar els continguts econòmics del conveni signat entre les dues institucions per a la gestió dels serveis de transport escolar i ajudes individuals de menjador.VAGI PER ENDAVANT QUE ACTUALMENT encara estan en vigor uns decrets de l'any 1996, que fa més de cinc anys que s'estan intentant actualitzar i que són els que de manera clara perjudiquen comarques com ara la Selva, amb unes característiques específiques de població i localització dels alumnes. Actualment, la llei només preveu que tinguin transport escolar gratuït aquells usuaris d'edats compreses entre els 6 i 16 anys que resideixin en municipis on no hi hagi centre d'ensenyament adequat al seu nivell. O sigui que, pots viure a 500 metres de l'escola, i si és en un altre municipi tens dret a transport (i menjador) gratuït si al teu poble no tens escola. Això passa amb alguns alumnes que van al CEIP d'Hostalric. Però també pot ser que visquis a 15 quilòmetres de distància de l'escola i no tinguis dret ni a transport ni a menjador gratuït, com passa a més de 60 escolars de Riudarenes.Ja fa anys que des de diverses institucions, entre elles el Consell Comarcal de la Selva, es reclama que hi hagi una regulació del decret de menjador i transport escolar i concretament pel que afecta a la gratuïtat d'aquests serveis. En el cas del transport pensem que la normativa que hauria de regir seria la de garantir al màxim que tots els alumnes de ?Catalunya que tenen una distància important des del seu domicili al centre tinguessin transport públic a l'abast, amb independència de si és al mateix municipi o no. Una altra cosa seria establir quina és aquesta distància mínima que s'hauria d'establir i si aquest transport ha de ser gratuït de manera universal o en determinades condicions. El que ha de quedar clar és que el transport escolar és un servei vers els escolars i també vers la societat ja que el cost social i fins i tot ecològic de desplaçar 200 nens en quatre autobusos a la mateixa hora del matí és força inferior a fer-ho en vehicles particulars . I aquesta és la realitat de la Selva: tenim més de 1.500 nens i nenes que resideixen majoritàriament en urbanitzacions a una distància d'entre cinc i vint quilòmetres des del domicili a l'escola, que actualment poden veure com han d'abonar pel servi de transport escolar que fins ara tenien de manera gratuïta. El Departament d'Educació considera que el transport no obligatori és una de les partides que es pot retallar i a la comarca de la Selva, als municipis i habitants de la comarca, ens toca assumir aquest retallada de pressupost. No s'ha tingut en compte la realitat del nostre territori, no s'ha vist quina és la realitat demogràfica de la Selva, ni els creixements que tenim, ni les disfuncions que pot generar una decisió d'aquets tipus. No han volgut fer cas dels nostres arguments, no els han volgut estudiar, ni tant sols han volgut assumir els compromisos acceptats per anteriors governs de la Generalitat de Catalunya.I la cosa està així: el pròxim dia 22 d'abril els nens i nenes dels pobles de la Selva deixaran de tenir transport gratuït per a les urbanitzacions i pobles de fora del nucli urbà central. La Generalitat deixarà de pagar el transport en bus dels nens i nenes que estudien Primària i resideixen a Aiguaviva Park, Salitja, Residencial Park, Aigüesbones, Llac del cigne, Touring Club, can Fornaca, Santa Coloma Residencial, Mas Altaba, Terrafortuna, Malavella Park, Sant Dalmai... i quinze orígens més. Tot per culpa d'unes discriminacions absurdes i incoherents entre els habitants del país que perjudiquen de manera clara algunes comarques, entre les quals, la de la Selva.

SÓNIA DA SILVA
Consellera d'Educació del Consell Comarcal de la Selva

Diari de Girona