dimarts, 21 d’agost del 2012

L'ESTAT TORNA A OBLIDAR LA N-II

La pressió de Foment per abaratir un tram d´autopista gallega crispa els alcaldes de la N-II

Els batlles afectats consideren "vergonyós" i "intolerable" que el Ministeri segueixi arraconant els problemes de la via gironina

Diversos alcaldes afectats per la N-II, en un dels trams d´aquesta via el passat mes de juny.
Diversos alcaldes afectats per la N-II, en un dels trams d´aquesta via el passat mes de juny.  carles colomer
GIRONA | F.B. 
Indignació. Aquest és el sentiment que arrosseguen molts dels alcaldes dels municipis afectats pels problemes de la N-II a les comarques gironines. No és una sensació nova, ja que fa anys que reclamen el desdoblament d'aquesta autovia sense obtenir cap resposta del Govern de Madrid. Però els tractes que el Ministeri de Foment està fent actualment amb la concessionària d'una autopista gallega per rebaixar els peatges als conductors i evitar el seu pas per una autovia sense desdoblar (un cas molt semblant al de la N-II), ha, acabat de crispar els ànims dels batlles gironins, que veuen amb estupefacció com l'Estat ha prioritzat una vegada més els interessos d'altres territoris de l'Estat.
El ministeri que dirigeix Ana Pastor està en negociacions amb Audasa, una concessionària que gestiona, entre altres, el tram que va entre Vigo i Pontevedra. Segons va publicar Diari de Girona, Foment té objectiu de pressionar Audasa perquè el peatge disminueixi un 50% als conductors de la zona, argumentant que els usuaris no tenen més alternativa que pagar perquè l'autovia que circula en paral·lel, la N-550, no està desdoblada i suposa un "greuge" per als conductors.
Per als alcaldes afectats, aquest cas és una prova més de la indiferència que mostra el Ministeri de Foment cap els problemes d'infraestructures a les comarques gironines. El cap de l'Ajuntament de Maçanet de la Selva, Antoni Guinó, va opinar que l'Estat "no té voluntat ni ganes de resoldre els problemes amb la N-II. L'alcalde va recalcar que era "vergonyós" que una proposta com la gallega no tingués una resposta igual a les comarques gironines tenint en compte que el volum de trànsit a la N-II era molt més elevat que a la N-550 gallega. En aquest sentit, va explicar que l'alternativa a Catalunya era un peatge tou a l'AP-7, però va augurar que les obres de la N-II estarien enllestides el dia que Catalunya assolís la independència perquè "està clar que si depèn de Madrid, no la tindrem mai".
L'homòleg de Guinó a l'Ajuntament de Caldes de Malavella, Salvador Balliu, també va fer una reflexió semblant sobre aquest tema: "Decisions com aquestes són les que fan que fins i tot els que no són independentistes s'hi tornin". L'alcalde de Caldes va remarcar que "ja ho hem provat tot, i la decisió del Ministeri de buscar solucions a altres territoris és una provocació que amb aquests precedents motiven a crear un malestar que afecta el dia a dia".
L'alcaldessa de Vilademuls, per la seva banda, va qualificar de "vergonyós" el menyspreu de Foment vers la N-II, i també va llançar una advertència: "arriba un punt que s'ha de dir prou. Que no ens tractin de ximples. Si estem arraconats i decidim marxar, no els farà res, oi? Total, està vist que no els importem".
Per la seva banda, l'alcalde de Sils, Martí Nogué, va dir que "ja no sabem què fer. Portem demanant-los solucions des de fa molts anys, més segurament que els afectats de Galícia, i l'únic que reclamem és un tracte igual". Nogué va manifestar la seva voluntat que Foment trobi una solució que resolgués sobretot el trànsit de camions que passen per determinats trams de la N-II.

El mateix tracte
El diputat de CiU al congrés Jordi Xuclà va demanar al Ministeri de Foment que doni a les comarques gironines el mateix tracte que està donant a zones com Galícia. "Demano a la ministra que si resol els greuges de la seva terra, també ho faci aquí". Xuclà va recalcar que el PP "està perdent un any per l'adjudicació de la N-II", i va expressar el seu temor al fet que l'abaratiment dels peatges de l'autopista com a mesura compensatòria no vagi acompanyada d'un allargament de la concessió de l'autopista. 
Font: Diari de Girona