dissabte, 10 d’octubre del 2009

Més ajuntaments gironins reclamaran que l'Estat els pagui l'IBI de l'AP-7 després de l'èxit de Sils i Maçanet



L'èxit de Sils i Maçanet, que han guanyat la batalla judicial per poder cobrar tot l'IBI de l'autopista –pendent encara dels possibles recursos–, ha fet que altres ajuntaments moguin fitxa per fer la reclamació. La Diputació s'ha ofert a representar-los, i per ara ja s'hi han interessat Sant Julià de Ramis, Cabanes, Vilablareix i Sant Gregori.

Era qüestió de temps que els ajuntaments dels municipis per on passa l'AP-7 engeguessin el procés per intentar recaptar el total de l'IBI corresponent a l'ocupació de terrenys de l'autopista. El cas de Sils i Maçanet, on dimarts es feia públic que havien guanyat el judici per reclamar a l'Estat el pagament de l'impost dels últims anys, ha esperonat la resta d'ajuntaments a seguir el seu exemple, tot i no tractar-se encara d'una sentència ferma.

Molts ajuntaments gironins tenen delegada la gestió i recaptació dels tributs locals a Xaloc, un ens creat amb aquest fi per la Diputació. I ahir la Diputació ja es va oferir als ajuntaments per representar-los en la reclamació de l'IBI pendent dels últims anys. El president Enric Vilert va explicar que ara se'ls comunicarà formalment, i espera que la gran majoria de la trentena de municipis gironins –estiguin o no incorporats al Xaloc– per on passa l'AP-7 s'hi acullin: «Les sentències que han sortit a Sils i Maçanet no fan pensar que les resolucions en altres llocs hagin de ser diferents, però hem de reclamar perquè l'Estat de motu propio no ens compensarà.» El Xaloc serà qui s'encarregarà de tota la tramitació en aquest cas dels ajuntaments que ho sol·licitin, i de fet municipis com Sant Julià de Ramis, Vilablareix, Sant Gregori i Cabanes ja hi han donat el vistiplau.

Una batalla llarga
Els ajuntaments gironins cobren actualment tan sols un 5% de tot l'IBI que haurien de cobrar per l'ocupació de terreny de l'autopista. El motiu és la llei d'autopistes del 1972, que establia una bonificació del 95% per a les concessionàries. El 1990 aquesta llei es va derogar, però no per a les concessions adjudicades abans d'aquesta data. Per això els ajuntaments havien perdut sempre la batalla judicial, si bé el jutge ha dictaminat ara que la llei d'hisendes locals estableix que l'Estat ha de compensar els ajuntaments en aquests casos.

http://www.elpunt.cat/noticia/article/1-territori/12-infraestructures/90583.html