dijous, 15 de maig del 2008

La Diputació invertirà 48 milions per millorar la xarxa viària gironina del 2008 al 2011

La Diputació de Girona destinarà un total de 48 milions d'euros a millorar les carreteres de la seva titularitat durant els propers quatre anys. El Pla d'Actuacions 2008-2011 a la Xarxa Viària de la Diputació de Girona preveu una dotació de 12,2 milions d'euros anuals els tres primers anys i 11,4 el darrer per millorar la seguretat de les carreteres, garantint l'accés al territori, fent-les compatibles amb el medi ambient i perquè serveixin de suport al sector turístic.

La xarxa de vials que gestiona la Diputació de Girona, amb un total de 700 kilòmetres, té característiques molt diverses i suporta intensitats de trànsit molt diferents, que van des dels 9.000 vehicles/dia fins a menys de 100 vehicles/dia. El president de la Diputació, Enric Vilert, ha explicat en el decurs de la presentació del Pla, que els vials que gestiona aquesta corporació "constitueixen una estructura fonamental per a l'equilibri territorial" i ha destacat la importància que tenen "per a la mobilitat, la connectivitat i la connexió del territori dels petits i mitjans municipis, tot i que es tracti de carreteres amb poc volum de trànsit".

Quant als objectius del Pla per al període 2008-2011, aquest planteja tres línies en funció de la demanda de trànsit de cadascuna de les carreteres. Així, en les carreteres amb més de 1000 vehicles/dia (204 km), es vol aconseguir que totes tinguin amplades de calçada no inferiors a 6 metres -sempre que no es tracti de carreteres de muntanya, trams urbans/periurbans, o zones d'especial protecció- i amb afermat d'aglomerat asfàltic en calent. Pel que fa al vials amb un volum de trànsit entre 1.000 i 500 vehicles/dia (114 km), el Pla preveu que totes tinguin amplades de calçada no inferiors a 5,5 metres, amb les mateixes excepcions que en les anteriors. A les carreteres que suporten un trànsit inferior als 500 vehicles/dia (382 km), s'intentarà pal·liar els problemes puntuals de seguretat viària i accessibilitat, sobretot en els trams amb un percentatge de vehicles pesants superior al 10%.

El Pla també té com a objectiu preferent resoldre la problemàtica que comporten els guals encara existents en diferents carreteres, a fi i efecte que no quedin tallades amb les pluges. Això suposarà substituir les estructures actuals que són insuficients hidràulicament per ponts que compleixin els requisits que indica l'Agència Catalana de l'Aigua. Una altra prioritat es concreta en fer possibles els carrils bici i/o les vies verdes que siguin necessèries per respondre a les demandes concretes en les carreteres que es condicionen i, per tant, preveure un espai públic d'acord amb la Llei 7/1993, de carreteres de Catalunya, el qual pot ser utilitzat per a usos multimodals, sigui per connexió per als vianants entre nuclis, o en zones d'especial activitat pública o per a activitats de lleure i esportives.

Totes les actuacions planificades se sumen a les tasques habituals de conservació de la xarxa, que s'emporten una part important del pressupost i inclouen conservació, assistències tècniques o expropiacions, entre d'altres. Segons el vicepresident i diputat delegat de Xarxa Viària, Jaume Sitjà, "en definitiva, el Pla redactat ha de permetre millorar la seguretat viària de la xarxa, alhora que impulsarà l'equilibri territorial de la demarcació, responent així a les demandes creixents de la societat". Sitjà ha informat que "en essència el que es proposa és aconseguir que les carreteres amb més demanda disposin de les característiques que necessiten d'acord amb les prescripcions del Pla de carreteres vigent; millorar puntualment les carreteres de menys intensitat d'acord amb les necessitats detectades i alhora reduir substancialment la fragilitat dels trams amb guals davant episodis de pluja".