diumenge, 3 de febrer del 2008

OBRES EN RUTA

Un repàs exhaustiu de les obres i els projectes de les diferents administracions a les carreteres gironines

N-II, AP-7, anella de les Gavarres, Olot-Girona, eix pirinenc o les carreteres d'accés a la costa. Totes aquestes infraestructures fa anys que són a l'ull de l'huracà, i protagonitzen cues i reivindicacions d'ampliacions. Aquest dèficit històric ha fet que ara les comarques gironines siguin un niu de projectes, obres i inauguracions. Entre l'Estat, la Generalitat i la Diputació es treballa en desenes de carreteres, de les més globals a les més locals, per canviar el mapa i agilitzar els desplaçaments del trànsit gironí.
«Girona ara fa el tomb». Així defineix el conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, el moment que ara viuen les comarques gironines en la planificació i execució d'obres viàries. L'acte de la Cambra de Comerç en què Acesa va anunciar el calendari de l'ampliació de l'autopista escenifica, segons el conseller, aquest canvi de direcció en què velles reivindicacions històriques s'estan materialitzant amb màquines i operaris que treballen sobre el terreny. El condicionament de la carretera de Girona a Santa Coloma, el desdoblament de l'N-II de Fornells a Caldes, el de Figueres a Roses, de Palamós a Palafrugell i de dos trams de la variant de Santa Cristina o la variant de Besalú serveixen al conseller per defensar l'obra dels dos últims governs. I projectes com ara els desdoblaments de Serinyà a Banyoles i de Castell d'Aro a Palamós són ara els més immediats, i després els hauran de seguir la nova carretera de Blanes a Lloret o les ampliacions a quatre carrils de Llofriu fins a Medinyà, per exemple.
Això per part de la Generalitat, perquè per part de l'Estat, un cop acabat el desdoblament de l'A-26 d'Olot a Besalú, les variants de Ribes de Freser i la collada de Toses són les obres en un estat de tramitació més avançat. En el millor dels casos, però, no començaran abans d'un any com a mínim. I pel que fa a l'N-II, la part sud entre Maçanet i Sils està ja en fase d'obres, i la continuació cap a Tordera pel sud i entre Medinyà i Orriols pel nord són les pròximes que es faran. El nus de comunicacions que hi haurà al voltant de Figueres, on han de coincidir per una banda els desdoblaments de conjunts de l'N-260 i l'N-II –amb una variant de tres carrils per sentit a l'est de Figueres–, té caràcter d'«urgència», segons el delegat del Ministeri de Foment a Girona, Lluís Mestras. A més, hi haurà també l'ampliació de l'autopista a tres carrils per sentit, completant l'enllaç Figueres Nord, que el conseller Nadal ha assegurat que «està pactat» amb Acesa.
Entre tot aquest reguitzell d'obres que vindran, però, encara queden punts conflictius en què s'espera alguna solució. La Bisbal, les Preses o Llambilles en són alguns, i els futurs estudis que apareguin de desdoblaments com ara l'N-260 i l'N-II o de condicionaments com ara la carretera d'Amer a Girona segur que es miraran amb lupa des del territori perquè no afectin més del que sigui estrictament necessari. Com passarà també amb el ritme de planificació i execució dels treballs, perquè després de l'experiència amb l'N-II entre Fornells i Caldes –amb massa anys d'obres per tant pocs quilòmetres–, aquest promet ser un dels cavalls de batalla.
La societat gironina fa anys que demana obres que clamaven al cel. Ara vindrà el torn de reclamar que es facin bé i de pressa.

L'N-II, ara a la part sud

Un cop inaugurats, després d'anys d'obres, els trams de la nova autovia A-2 entre Caldes i Fornells, les obres de desdoblament de l'N-II es concentren ara al tram entre Caldes i Sils, fins a l'enllaç amb Vidreres. També haurien d'haver començat –tot i que encara no ho han fet– els treballs al tram de Sils a Maçanet, fins a l'altura de Cal Coix. En tots dos casos, les previsions inicials eren acabar les obres a l'octubre del 2009, però la incorporació de modificacions en els projectes poden retardar la inauguració. Entre Maçanet i Tordera, un cop s'ha decidit ja el pas per Blanes, es vol acabar de redactar el projecte constructiu abans de l'estiu i començar les obres abans d'acabar el 2008. El tram entre Medinyà i Orriols està en el mateix punt que Maçanet-Tordera, i d'Orriols a Garrigàs –incloent la variant est per Bàscara– es vol adjudicar la redacció del projecte constructiu als mesos vinents. Si tot seguís els terminis establerts, abans de l'estiu del 2009 podria estar acabat, per començar les obres a finals del 2009 o principis del 2010. Els trams Garrigàs-Pont de Molins, amb la variant oest de Figueres, i entre Pont de Molins i Agullana, que es desdoblarà sobre la via actual, estan en una situació idèntica.

El Punt